Wednesday, January 12, 2011

.: Jom Belajar Masak 1:.


tetibe entry memasak pulak hari neyh..oke aku da tak tahu nak watpe sekarang jadi saje nak imbas balik kenangan belajar memasak dulu dulu..first benda yang aku belajar masak, mesti la masak air..macam korang korang jugak kan..itu jela benda yang paling teror time zama hingusan dulu..pastu da besar sket, up la da reti masak nasi..paling fedup masa belajar nak masak nasi neyh masa nak sukat air dye..punya teliti guna jari ni ha.. padahal sekarang da zaman moden, guna je rice cooker takde la susah macam dulu lagi, guna dapur kayu..lagi jenuh la kalo hangit nasi tu kan...

Dah besar sket lagi, up lagi dah boleh goreng telur..masak nasi goreng..time tu rasa cam ish teror gak aku masak Nasi Goreng nie...padahal memang senang je kan..campak pung pang pung pang bawang pe sume dalam kuali, masuk nasi..taraaaaaaa da siap pon kan..tunggu nak masuk dalam mulut je..

Itu buleh kata masak memasak yang paling simple lah..budak kecik pon buleh buat..First time belajar masakan yang susa sket masa bila ntah..kalo tak silap zaman sekolah menengah, yes memang lambat pon aku reti masak..Tapi aku ingat lagi..time tu mak aku keje..siap tinggalkan list resepi untuk aku masak..masak ape korang taw, masak NASI AYAM oke.. mana lah aku nak tahu..takat masak sayur ke, goreng ikan aku tahu la time tu..ape pon CUBA DULU itu memang penting kan..tak cuba lagi mana nak tahu jadi ke tak..pung pang pung pang masak kat dapur..ape aku yang aku tak paham gigih aku telefon mak aku tanya itu ini..memang kes nak cuba punye pasal lah..lagi satu kalo aku tak masak, apa family aku nak makan bila balik nanti...at last, jadi jugak la kan NASI AYAM versi Ezzah Noor..seronok giler rasa bila apa yang kita masak tu menjadi kan...

Itu cerita lama, sekarang orang kata masakan di hujung jari anda..nak apa je korang surf je internet..cari resepi beli bahan mentah and masak sendiri aje..bukan susah mana pon..masak sendiri lagi puas la dari korang beli kat kedai..bukan pe, kalo beli kat kedai bukannya tahu kebersihan pe sume tu..kalo kat umah dijamin..bersih..sebab kita sendiri yang masakkan..mesti mau jaga..tapi oleh sebab aku dok hostel jadi aku pon terpaksa beli aje dari cafe..haram kot masak kat bilik kampus..niaya je kalo bawak rice cooker pastu kena rampas..pastu kena denda lagi..oke itu membazir namanye...time cuti kat umah nie je la pon nak praktis masak kan...

kat cni aku nak kasik resepi aku masak tadi..mana taw korang leh blaja masak dengan senang nye...

Daging Black Pepper Masak Minyak Resepi Moyang..



Bahan-bahan :
  • Daging 
  • Bawang Putih
  • Bawang Besar ( Kisar )
  • Halia ( Kisar )
  • Kicap Manis
  • Lada hitam ( Kisar )
  • Jintan Manis ( Kisar )
  • Minyak untuk menggoreng
Cara-cara :
  • First, korang potong daging tu kecik kecik..daging FRESH taw, jangan REBUS plak..
  • Kisar sume bahan yang aku tanda KISAR tu...
  • Then, korang perap daging ngan BAHAN KISAR dan tambahkan kicap manis secukup rasa..agak agak manis dan masin coz masakan nie tak guna garam..PERAP dalam sejam..
  • Dah lepas sejam tu, korang panaskan minyak..minyak tu agak agak le dengan kuantiti daging korang tuh..pastu, tumis dulu bawang putih, agak da naek bau..masuk je daging yang da perap tadi..
  • Goreng sampai masak, then...da buleh makan...
  • Eh lupa, hias ngan bawang and cili masak kalo nak cantek !
Selamat MENCUBA !


No comments: